1 12857

Pěstujte si svůj mikrobiom – zdraví začíná ve střevech

V celém našem těle i na povrchu kůže žijí bilióny mikroorganismů – bakterie, kvasinky, viry, plísně i prvoci. Tento pestrý mikrobiom se skládá jak z „hodných“ mikrobů – chrání nás proti patogenům nebo přímo prospívají našemu zdraví, tak z těch „zlých“ – způsobují záněty a nemoci. Celkem je jich až desetkrát tolik, než máme vlastních buněk a dohromady váží až 2 kg. 

Nejdůležitější kolonie pro naše zdraví je náš střevní mikrobiom. Jeho stav, zejména rozmanitost a rovnováha, má přímý vliv nejen na kvalitu vstřebávání živin (tenké střevo) a vylučování odpadu (tlusté střevo), ale také na imunitní systém, hormonální rovnováhu, psychiku, hladinu cukru a cholesterolu v krvi, funkci srdce, nebo i kvalitu kůže. 

Někdy bývá označován za další orgán nebo za náš druhý mozek, a to díky tomu, že je schopen ovlivňovat tvorbu neurotransmiterů, hormonů a přímo komunikuje s naším mozkem. Nerovnováha střevních bakterií způsobuje alergie, autoimunitní onemocnění a chronické záněty a psychické poruchy. 

Mikrobiom je do určité míry daný geneticky, ale velmi dynamicky se mění s věkem, vlivem prostředí, a zejména stravou, což je dobrá zpráva, protože ho můžeme zásadně ovlivnit tím, co jíme a pijeme. 

Antibiotika, konzervanty a éčka

Mezi největší ničitele zdraví prospěšných bakterií patří rozhodně antibiotika. Najdeme je v mase a mléce zvířat z velkochovů, ale i v rybách z velkofarem. Zároveň platí, že velké množství masa zdravé rovnováze našeho mikrobiomu neprospívá, ale také, že obsahuje kompletní složení důležitých aminokyselin. Vyplatí se tedy jíst maso v menším množství a kupovat ho z lokálních farem v bio kvalitě. 

Kromě antibiotik a léků škodí i průmyslově zpracované potraviny a chemické složky v nich jako jsou “éčka”, a to zejména konzervanty. Jejich hlavní funkcí je totiž ničení všech živých mikroorganismů. Škodlivý efekt na naše střeva mají rafinované potraviny jako bílý cukr, bílá očištěná mouka nebo rýže, ale i umělá sladidla, tučné a smažené potraviny, alkohol, ale i kouření.

Jezte opravdové jídlo 

Zdálo by se, že nejrychlejším řešením je koupit si v lékárně krabičku probiotik. To je ovšem největší omyl. Bez správného prostředí se totiž bakterie a kvasinky v našem střevě dlouho neudrží, proto je to řešení pouze krátkodobé. 

Delší cesta, ale s trvalejším výsledkem, vede přes tzv. „opravdové potraviny“ – ty, které urazily co nejkratší cestu na náš talíř. To neznamená, že bychom měli jíst jen syrové potraviny – i když obsahují největší množství vitamínů a minerálů, jejich využitelnost je v syrovém stavu někdy menší. Opravdovým jídlem se myslí, že je připraveno z kvalitních základních potravin bez umělých přísad a dlouhého průmyslového zpracování. Konkrétně – než sníst fazole z konzervy, raději si je sami doma namočte a uvařte. 

Tvorba kvalitní střevní výstelky se ještě urychlí díky potravinám se silným prebiotickým účinkem jako zelenina, ovoce, ořechy, semena a celozrnné potraviny – jsou bohaté na vlákninu a proto vhodnou potravou pro náš mikrobiom. Největší prebiotické účinky má např. česnek, chřest, čekanka, banán, pórek.

Pak teprve má smysl do jídelníčku přidat přírodní probiotika ve formě fermentovaných potravin. Kromě známých zakysaných mléčných výrobků a kysaného zelí se dá zkvasit i další zelenina, obiloviny (výborná je červená pšenice nebo ovesné vločky), luštěniny nebo sója (dostupné jako tempeh nebo miso). 

Výborným zdrojem probiotik je i kombucha nebo domácí syrovátka z kefíru. 

Buďte v klidu, hýbejte se a poslouchejte své tělo

Že příliš mnoho stresu škodí, se všeobecně ví. Nedávné studie také potvrdily, že negativní emoce mohou poškodit i křehkou rovnováhu v našich střevech. Co naopak prospívá je přirozený pohyb jako například procházka venku v přírodě, kde je čisté a našemu tělu přirozené prostředí. Příroda navíc uklidňuje psychiku.

Jednou ze základních funkcí našeho těla je neustálá snaha o návrat k rovnováze. Pokud se jí přiblížíme, pak se „cítíme dobře“. Stejně funguje i náš střevní mikrobiom, který je navíc schopný s námi komunikovat. Proto se určitě vyplatí naučit se mu naslouchat.

Hana Gomoláková
Přidej se k nám
Zdraví | Technologie | Osobní rozvoj
Připoj se ke komunitě a buď u všeho první!
(neveřejný obsah, tipy a triky, soutěže, recenze a mnohem více)