woman meditating with candles and incense 3822864

3 způsoby meditace pro uvolnění napětí

Čas se stále zrychluje a sami na sebe klademe rok od roku větší nároky. Náš samostatný vývoj jde rychle kupředu a často se ocitáme v jednom kole mezi prací a rodinou. Podceňujeme sílu relaxace a mnohdy také přehlížíme emoce a bloky, s kterými žijeme celé roky a jejichž omezení s postupem času přestáváme vnímat. Pokud si však najdeme čas na zpracování našich vnitřních démonů, nebudeme muset plýtvat energii na jejich přemáhání a o to více energie budeme mít na každodenní život.

Krásným příkladem je naše dětství. Rodiče se k nám vždy chovali nejlépe, jak v daný moment uměli, přesto si z prvních let života neseme pocity křivdy a neodpuštění. Tyto pocity si později projektujeme na partnera a předáváme je vlastním dětem. Pojďme se teď společně podívat na meditaci, která nám pomůže se od podobných emocí oprostit.

women s white top and orange floral skirt 823694

Meditace pro vyřešení vlastního dětství

Pohodlně si lehněte. S každým výdechem si představujte, jak z vás odchází napětí. Nejprve se soustřeďte na ruce a vnímejte, jak se uvolňují a těžknou. Následně se stejným způsobem soustřeďte na nohy a hlavu a nakonec pouze na dech. Vnímejte, jak vzduch vchází do plic a zase z nich vychází. Jakmile budete schopni vnímat pouze dech a nebudete mít v hlavě běžné každodenní myšlenky, ponořte se sami do sebe a uvědomte si své pocity vůči mámě nebo tátovi. Zaměřte se na první emoci nebo situaci z dětství, která se vám vynoří. Prociťte ji a zkuste pojmenovat všechny emoce, které vámi projdou. Představte si, jak z vás negativní pocity odchází. Nechte je takto proudit, dokud v sobě nepocítíte klid a mír vůči dané situaci. Uvědomte si, proč se rodiče zachovali tak jak se zachovali, co jste si z toho odnesli vy sami a jak se to odrazilo na vašem současném životě. Jakmile budete mít pocit, že je vaše uvědomění dostatečné, vnitřně rodičům odpusťte. Odpusťte také sami sobě za to, že jste v sobě tohle napětí tak dlouho nesli a projevte vnitřně lásku nejen rodičům, ale také sobě.

Meditace pro zvědomění si sebe sama

Teď se podívejme na meditaci, která vás povede do vlastního nitra a k zvědomění si sebe sama. Venku, ideálně v lese nebo jinde ve volné přírodě, se rozkročte na šířku ramen a mírně povolte nohy v kolenou. Ruce dejte mírně od těla a uvědomte si vaše prsty směřující do země. Soustřeďte se na nádechy a výdechy. Nad sebou si představte bílé nebo zlaté světlo a vnímejte, jak vámi prochází, až se měníte ve světelný sloup. Jakmile si v sobě tento pocit ukotvíte, představujte si, že skrze vnější části vašich rukou proudí energie shora do země (vnímejte při výdechu) a skrze vnitřní části vašich rukou proudí energie ze země směrem nahoru (vnímejte při nádechu). Stále se vnímejte jako světelný sloup, plný klidu a harmonie. Nechte odplynout všechny běžné starosti. Ze začátku může být těžké soustředit se během meditace na více věcí najednou, ale nejen, že vám to pomůže zaměstnat mysl od běžných myšlenek, ale po chvíli si to zautomatizujete a meditace vám přijde lehká. Jakmile se dostatečně ponoříte sami do sebe, začněte si uvědomovat pocity a emoce, které vás tíží a nechte je spolu s nádechy a výdechy odplynout. Tím se více ukotvíte v samotném pocitu klidu.

man meditating on a tree log 3576284

Meditace pro běžný den

Meditaci není potřeba věnovat pokaždé dlouhé hodiny a dosáhnout vždy hlubokého stavu. S praxí se budete schopni ponořit do pocitu vnitřního klidu stále rychleji a časem se to stane vaším pravidelným zvykem.

Kdykoli si uvaříte kávu nebo si dáte v práci pauzu na svačinu, pojedete výtahem nebo budete čekat na zastávce autobusu, zavřete na pár minut oči, zhluboka se nadechněte a vybavte si pocit vnitřního klidu, kterého jste dosáhli během meditace. Nechte odplynout napětí a starosti a uvědomte si vlastní pocit vnitřní vyrovnanosti.

Klára Hrnčířská
Latest posts by Klára Hrnčířská (see all)
Přidej se k nám
Zdraví | Technologie | Osobní rozvoj
Připoj se ke komunitě a buď u všeho první!
(neveřejný obsah, tipy a triky, soutěže, recenze a mnohem více)