mood 1335737 1920

Jak si vytvořit návyky nebo se zbavit těch nechtěných

Návyk můžeme popsat jako chování, které děláme automaticky v rámci nějakého kontextu. Většinu návyků si s sebou neseme už z dětství, kdy vznikaly v rámci výchovy. Kdo byl v dětství vedený například k čištění zubů po každém jídle, dělá to dnes automaticky. Pokud si ale tento návyk budete chtít vybudovat v dospělosti, bude to obtížné a neobejde se to bez uvědomělého trénování a opakování.

Jak dlouho trvá vybudování návyku

Odborná literatura uvádí, že vybudování návyku trvá 21 dní. To zní docela jednoduše a mělo by tedy stačit opakovat návyk po dobu 21 dní. Proč tedy většina lidí při budování návyků selže? Jedním z důvodů je fakt, že každému to trvá jinou dobu a 21 dní je spíše mýtus nepodložený žádnou vědeckou studií. Na délku budování návyků mají velký vliv také okolnosti a cíl, kterého se snažíme dosáhnout. Dosáhnout úplné automatizace může trvat klidně 2 měsíce i více.

Prostředí jako spouštěč návyků

Aby to nebylo úplně jednoduché je tady ještě jeden faktor, který ovlivňuje návyky a to prostředí. Ač si to možná neuvědomujeme chováme se jinak v různém prostředí. Doma si můžeme vybudovat návyk každý den meditovat, ale jakmile odjedeme na dovolenou či pracovní cestu zjistíme, že tento návyk v hotelu najednou zmizí i když k němu máme prostor a vše potřebné. Pokud tedy budujeme návyk nezávislý na prostředí je třeba jej trénovat v různých prostředích. Jen tak si můžeme vytvořit univerzální návyk.

zen 2040340 1920

Jak si vybudovat návyky

Už jsme si řekli, že to není úplně jednoduché, trvá to nějaký čas a závisí to na prostředí. Jak tedy na to. Nejjednodušší a nejefektivnější způsob je odškrtávání a vizualizace. Vytvořte si nejlépe na papír tabulku se seznamem návyků a dny v měsíci. Každý den si pak odškrtávejte splnění návyku. Tímto způsobem budování návyku přesunete do režimu hry, ze které se vám bude těžko odcházet. Je docela pravděpodobné, že pokud návyk nesplníte a odškrtnuto nebude, tak vám to bude vadit a uděláte vše pro to, aby jste pravidelně odškrtávali. Podobně to funguje i těmi špatnými návyky, akorát odškrtáváte dny, kdy jste je neudělali.

Pracovní list pro budování návyků

Abych vám začátek budování návyků usnadnil, připravil jsem vám jako prémiový obsah pracovní list. Stačí ho jen vytisknout a začít.

A jaké návyky začít budovat? Zkuste třeba:

Michal Seidler
Latest posts by Michal Seidler (see all)
Přidej se k nám
Zdraví | Technologie | Osobní rozvoj
Připoj se ke komunitě a buď u všeho první!
(neveřejný obsah, tipy a triky, soutěže, recenze a mnohem více)