workplace 1245776 1920

Chcete zlepšit své pracovní výkony i vztahy s kolegy? Osvojte si soft skills!

Jsou lidé, kterým se zdá, že jim jde práce od ruky, pořád ale od šéfa nebo od kolegů slyší, že by měli více zapracovat na svých soft skills. To se hezky říká, ale když nevíte, co tento pojem znamená, tak s tím moc nepohnete.

Pak tu máme takové, které jejich práce baví a rádi by se v ní zlepšovali, jenže jim to celkem drhne v mezilidských vztazích. Buď nevědí, jak správně komunikovat s kolegy, aby byla práce vykonána podle jejich představ, nebo neumí slušně čelit některým požadavkům svého šéfa.

Obě tyto skupiny mají společné jedno – jakmile se naučí soft skills, jejich pracovní život se o sto procent zlepší.

Jenže co soft skills vlastně jsou?

Tento anglický pojem se často překládá jako měkké schopnosti, avšak mnohem lepším překladem jsou jemné dovednosti. Člověk, který je ovládá, se vyznačuje dobrými pracovními vztahy. Umí totiž krotit své vlastní emoce a zároveň dbát na pocity svých nadřízených, kolegů i zákazníků.

Také umí vhodně volit slova a konverzaci vede klidným způsobem. Díky tomu snadněji dosáhne svých cílů. Zanechává za sebou dobrý dojem a lidé se k němu vracejí. Projevuje se to například:

  • potlačením vlastního ega
  • používáním vhodných argumentů
  • asertivitou 
  • logickým a strategickým uvažováním 
  • nelpěním na stereotypech 

Teorie je sice hezká věc, je ale třeba ji uvést do praxe. Tyto dovednosti totiž vyžadují jiný přístup než hard skills, které jsou opakem soft skills a zahrnují naše vzdělání, pracovní znalosti a dovednosti v určitém oboru.

Trénujte v pohodlí domova

Nejdříve potřebujete zjistit, v čem konkrétně spočívají vaše slabé stránky. K tomu vám pomůže zrcadlo nebo kamera. Postupovat můžete například takto:

  1. Vybavte si nějakou nepříjemnou situaci v práci, během které jste nezareagovali správně – buď jste za sebe nechali mluvit emoce, nebo jste mlčeli ve chvíli, kdy jste měli promluvit. Zkuste přehrát, jak jste tehdy reagovali.
  2. Poté si promyslete, co jste měli udělat jinak a opět danou reakci předveďte. 
  3. V zrcadle, nebo později na kameře, sledujte svůj výraz. Tvářili jste se u toho agresivně? Bezradně? Byl tón vašeho hlasu klidný? Kdyby na vás takto někdo mluvil, jak byste to vnímali? Své postřehy si klidně sepište na papír.
  4. Dejte si pauzu, promyslete si všechna pro a proti a zkuste si danou situaci znovu s poznatky, které jste získali.
  5. Opět si udělejte zpětnou vazbu. Bylo to lepší?

Takto to opakujte, dokud nebudete se svým projevem naprosto spokojeni. A nemusíte si přehrávat jen situace, které už nastaly. Stejným způsobem se můžete připravovat na nadcházející meeting, prezentaci nebo naplánovanou schůzku.

Učit se můžete i z chyb ostatních. Sledujte, jak reagují vaší kolegové a zda svých chováním dosahují očekávaných výsledků. Postřehy si zapisujte, ideálně do nějakého notesu. Můžete se tak snadno ke svým poznámkám vracet a stále se z nich učit.

Využijte rady zkušenějších

Máte-li pocit, že vlastní pílí se již dále neposunete, zkuste se podívat po dobrých radách a tipech jinde. K získání jemných dovedností mohou pomoci knihy zaměřené na osobní rozvoj. Na trhu existuje nepřeberné množství takto zaměřených publikací, stačí si tedy vybrat takovou, která bude pro vás osobně nejlepší.

Jelikož jsou tyto schopnosti nadřízenými stále více a více vyžadovány, vzniklo také spoustu kurzů, které můžete absolvovat, ať už osobně, nebo prostřednictvím internetu. Jsou vhodné díky tomu, že při nich získáváte zpětnou vazbu rychleji.Rozhodně nejefektivnějším způsobem, jak si soft skills osvojit, je zatáhnout je rovnou do okruhu svých kolegů. Motivujte se navzájem, dodávejte si zpětnou vazbu a snažte se společně vytvářet lepší prostředí. Stojí to za to.

Přidej se k nám
Zdraví | Technologie | Osobní rozvoj
Připoj se ke komunitě a buď u všeho první!
(neveřejný obsah, tipy a triky, soutěže, recenze a mnohem více)